Податкова реформа і бюджет-2016. Що сталося, і чого очікувати
Раніше Domik.ua писав про особливості державного бюджету України на 2016 рік.
Але, все ж таки, на мій погляд, є більш чутлива її форма, це – корупція побутова. Чому? Тому, що саме вона змушує людей місяцями оббивати пороги владних кабінетів, стояти у чергах, і постійно доказувати владі, що "ти не верблюд".
А це паплюжить гідність людини, створює у неї відчуття приниженості. І саме з цим треба боротись в першу чергу.
Найпростіший, але, в той же час, найменш ефективний спосіб боротьби - це прийняття законів із встановленням скорочених термінів видачі документів і встановлення адміністративної відповідальності за їх порушення.
Таке у Верховній Раді полюбляють робити, адже популістичний потенціал таких законопроектів дуже високий. А от ефект від них незначний. Адже писати папірці з обґрунтуванням неможливості виконати закон чиновники добре навчилися.
Інша справа – усунення причин, які сприяють корупції, і створення умов для того, щоб зробити корупційні прояви невигідними. Це вже складніший процес, і тут простим скороченням строків не обійтись.
Розглянемо питання оформлення прав на землю та нерухомість - це одна з найболючіших проблем, які виникають у людей. Половина звернень виборців - це скарги на ті кола пекла, які треба пройти, щоб оформити спадщину, оформити права на землю.
Сьогодні всі права, і на землю, і на те, що на землі розташоване, реєструються в одному реєстрі. З одного боку, це дуже добре, але з іншого, Мін'юст абсолютно не розрахував навантаження зі здійснення реєстраційних дій.
Читайте також: Бюджет-2016: головна інтрига
Для прикладу, в одному районі працює 3-5 реєстраторів. Один реєстратор за день може провести до 10 реєстраційних дій. А тільки договорів оренди землі в масштабах України за рік може реєструватись до 2 мільйонів, В результаті, з таким обсягом роботи Мінюст не справляється.
Звідси – величезні черги і постійні намагання "вирішувати питання" в обхід черги за хабар. І я не думаю, що з передачею реєстраційних функцій на місця ситуація кардинально зміниться.
Одна з найголовніших речей, які треба вчинити для боротьби з корупцією, - це знищити "вузькі місця", коли людина може отримати владну печатку лише у когось одного. В цій ситуації людина змушена давати хабар, адже альтернативи немає: без конкретного посадовця справа залишиться без руху.
А от коли одну і ту саму дію зможуть вчиняти декілька осіб (а ще й з різних відомств та з різних місцевостей), ситуація змінюється кардинально, адже, якщо за вчинення законних дій один посадовець вимагає хабар, можна просто звернутись до іншого.
В цьому плані хочу сказати декілька слів про прийняту нещодавно нову редакцію закону про реєстрацію речових прав на нерухоме майно. Зупинюсь на головній "родзинці" закону – кардинальній зміні системи реєструючих органів. Що ж передбачає прийнятий закон?
По-перше, реєстраційні функції передаються від Мін'юсту до РДА та виконавчих органів міських рад міст обласного значення. Іншим сільським, селищним, міським радам також надається можливість за власним рішенням брати у свій штат державних реєстраторів.
По-друге, новою редакцією закону "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" права нотаріусів у сфері державної реєстрації також були значно розширені.
Справа в тому, що для того, аби якось вирішити проблему з реєстрацією сільгоспземель, у березні Верховна Рада прийняла наш законопроект № 0944, яким функції реєстрації права оренди сільськогосподарських земель були передані нотаріусам.
Тоді багато говорили про "чорних нотаріусів", які будуть реєструвати оренду навіть без згоди власника ділянки. Але все ці побоювання були спростовані практикою. Запропонована система успішно діє от вже 10 місяців і особливих зловживань при цьому не виявлено.
Тепер нотаріуси матимуть можливість реєструвати усі права на нерухомість, незалежно від нотаріального посвідчення відповідного договору. І, що дуже важливо, - незалежно від місця знаходження майна. На останній нормі я наполягав під час підготовки закону до другого читання, оскільки вважаю її надзвичайно важливою.
Так склалось, що у кожній області, навіть у кожному районі у нас традиційно вимагають від людей різний пакет документів для реєстрації об’єкта нерухомості, наприклад, земельної ділянки. Коли ж вказана норма почне діяти, через декілька років вимоги до такого пакету документів гармонізуються, і ми будемо мати однакову практику реєстрації в масштабах усієї України.
Прийнятим Законом запроваджується також дуже перспективна, на мій погляд, норма щодо запровадження аутсорсингу у сфері державної реєстрації прав. Закон передбачає, що Кабінет Міністрів може передати функції зі здійснення реєстрації прав акредитованим особам.
Мені можуть відповісти, що і нотаріуси, і приватні компанії працювати безкоштовно не будуть. Дійсно, не будуть. Але, по-перше, завдяки цьому ми вирішимо проблему черг. І той, хто не бажає витрачати час на безкінечні поневіряння по владних коридорах, отримає відповідну послугу швидко і заплатить за це офіційні кошти до бюджету (а він їх і сьогодні сплачує, тільки сплачує у чиюсь кишеню).
Читайте також: Українцям показали бюджет: за чий рахунок країна житиме у 2016 році
По-друге, якщо ми знищимо монополію державних органів на здійснення реєстраційних дій, хабарництво у самих цих органах значно зменшиться. А отже – незахищені верстви населення, які не в змозі витрачати додаткові кошти на послуги з реєстрації, зможуть отримати їх у загальному порядку, але без хабарів.
Яскравим прикладом того, як це вже успішно працює в Україні є візові центри, до яких швидко призвичаїлися українці. Замість того, щоб о п'ятій ранку вставати в чергу під консульством сьогодні більшість туристів до візових країн просто обирають зручний час подачі документів.
Візовому центру не вигідно вас "відшивати" - кожен клієнт приносить кошти. Звичайно, лишається можливість подачі документів і безпосередньо в консульство, на цьому можна трохи зекономити, але там вже швидкість і зручність не гарантовані.
Прийнятий закон передбачає, що для того, щоб вказана норма запрацювала у сфері реєстрації речових прав на нерухоме майно, урядом мають бути визначені порядок проходження акредитації та вимоги до суб’єктів, які будуть займатись діяльністю з реєстрації прав.
Сподіваюсь, що ці завдання будуть реалізовані на належному рівні, а не, як часто буває, реалізовані "для галочки", чи, взагалі, з лобіюванням інтересів наближених до влади приватних компаній.
Адже норма дійсно перспективна і здатна корінним чином змінити ситуацію у сфері державної реєстрації прав на краще.