З ким відновлювати країну? Компанії навколобудівельного ринку, які досі працюють у Росії.
Основний частий запит зараз: відновлення системи утеплення, усунення тріщин у стінах і вікна та двері, — тобто терміновий ремонт після ударних хвиль, влучання осколків снарядів та інших видів руйнувань. Хтось вже намагається будувати його з урахуванням нових реалій. І так склалося у будівельно-архітектурній галузі, що лідерами є продукти європейських брендів, незалежно від існування аналогічних українських продуктів. Але погодьтеся, сьогодні варто задуматися, яку позицію щодо російської агресії має виробник, перш ніж купувати його товар. Адже інакше ми не просто спонсоруємо підприємства, які насичують податками країну-терориста, а ще й доплачуємо за руйнування своєї держави. Це саме варто враховувати не лише кінцевим споживачам, а й забудовникам, підрядним компаніям.
«Міжнародні компанії, які продовжують працювати в росії, напряму фінансують російські військові злочини та геноцид українців. Я знову закликаю їхніх клієнтів і партнерів бойкотувати ці бренди, доки вони не перестануть отримувати криваві прибутки та не вийдуть з росії», — заявив міністр закордонних справ Дмитро Кулеба.
Про це йдеться у Twitter МЗС України від 7 листопада 2022. Але незважаючи на заклики та всупереч поширеній думці більшість західних компаній не пішли з росії з початку агресії в Україні, — повідомляє брюссельський аналітичний центр Eurointelligence, посилаючись на два свіжих дослідження, проведених швейцарським Університетом Санкт-Галлена й американським Єльським університетом. Серед компанії країн G7 та ЄС, які все ще мають філії в росії, 19,5 відсотка походять з Німеччини, а 12,4 відсотка — з США. Також, саме німецькі компанії посідають друге місце серед усіх країн за кількістю бізнесів у росії, які продовжують працювати. Такі дані надають у проекті Leave Russia.
Можливо, є зв'язок між політикою уряду Німеччині та діями бізнесів цієї країни на території держави-терориста. Ситуація неоднозначна: Україна як отримувала гарну підтримку від Німеччини, так і стикалася із відмовами у важливих поставках. До завдання ударів по енергетичній структурі німці поводилися стримано, а зараз потік допомоги та сприяння Україні вийшов на зовсім інший рівень. Мала би змінитися і позиція великих корпорацій? Але значна кількість холдингів (будемо справедливими — не лише німецьких) рахують гроші, а не переймаються етичністю прибутків. Ще констатуємо факт, що саме бренди з Німеччини найбільш відомі на українському навколобудівельному ринку.
Подивимось яка ситуація на прикладах декількох торгівельних марок з першого ешелону — будівельні суміші та комплектуючі для металопластикових вікон. Деякі з них заявили про повний вихід і згорнули діяльність, інші лише призупинили бізнес або лише відмовилися від запланованих інвестицій, частина продовжує роботу в звичайному режимі. Щоб зрозуміти, де правда, будемо використовувати офіційні заяви компаній, та подивимось на їх активність у інтернеті та соцмережах, в тому числі — у забороненому в нас, Vkontakte.
Будівельні суміши
Knauf
Офіційну заяву компанія на українських ресурсах не афішує, але в російській версії та медіа є відверте підтвердження про наміри:
Величезна корпорація добре почувається в рф, судячи із сайту та оновлень у локальних соціальних мережах бренду. Настільки добре, що виготовляє на своїх заводах не тільки продукцію, а й мобиків — згідно з публікацією німецького видання DW:
Knauf продовжує дуже жваво спілкуватися зі своєю російською аудиторію через соціальні мережі: презентує нові продукти, бере участь у виставках, проводить навчання та проводить маркетингові активності на території країни-агресора. Із Facebook, звісно, довелося попрощатися. А сторінка у VK оновлюється майже кожного дня.
А що ж з брендом в Україні? Один із українських заводів Knauf в Бахмуті зруйновано під час авіанальоту окупантів. Ніякої інформації від компанії з цього приводу в українському просторі не помічено. Навіть про елементарну допомогу своїм працівникам…
Офіційний сайт компанії в Україні не подавав ознак життя з 7 жовтня минулого року. Про це свідчать дані з веб-бібліотеки Wayback Machine. 24.02.2022 на сторінці Khauf Україна у Facebook вийшов останній пост (і той не стосувався війни), з того часу оновлень не було, а пости українською мовою були великою рідкістю для Knauf, переважно вони спілкувалися від імені бренду російською. Все це навіть без заяв відображає пріоритети компанії: російськи рублі їм важливішими за гривні, репутацію та життя українців.
HeidelbergCement
В HeidelbergCement зробили заяву про заморозку інвестицій в дочірню компанію в рф. Але, як бачимо, це більше нагадує кон’юнктурний хід, аніж тверду позицію.
Насправді це той приклад німецького бізнесу, який зробив свій вибір однозначно. HeidelbergCement вирішили продати бізнес в Україні та працювати в рф. Там у них активно діє та розвивається мережа заводів в сланцях, новогурівскому, стерлітамаці, вони мають термінали в калінінграді, мурманську, та офіси в москві, санкт-петербурзі, подольську. На сайтах пошуку роботи активні свіжі вакансії на підприємства HeidelbergCement.
Сайт компанії зараз зачинено на реконструкцію. Комунікація в соціальних мережах, як неважко здогадатися, не має жодних згадувань про війну.
STO SE & CO. KGAA
Корпоративного сайту в Україні не існує, діють тільки сторінки офіційного представника та регіональних дилерів. Жодних офіційних згадувань та реакцій на російську агресію від самої компанії немає.
Натомість у росії, STO має корпоративну сторінку, й хоча соціальні мережі STO росія не активні з 2021 року, у Facebook залишилися такі «зворушливі» пости у партнерстві з німецькими колегами.
А партнери та дилери активно згадують бренд у своїх актуальних публікаціях та продовжують активно продавати продукцію компанії. Наприклад:
На світовому рівні STO SE & CO. KGAA навіть не спробував якось відмитися чи виправдатися. Про реальний терор з боку рф — на глобальному сайті тиша, а у соцмережах навіть немає ніякого «ми відправили один гуманітарний вантаж».
Здавалося б при такому відвертому ігноруванні війни з української сторони має бути повна ліквідація усіх зв'язків із STO SE & CO. KGAA. Але офіційний представник активно працює й не соромиться нагадати, що вони активно працюють «над зміцненням економіки нашої Батьківщини».
Більше с тим, STO на Facebook в Україні навіть публічно озвучує свої плани підзаробити на ЗСУ:
В галузі будівельних матеріалів/інших компонентів для будівництва, як і з вікнами, перелік не вичерпується трьома голосними іменами. Pfeifer Holding, що виробляє вантові конструкції та деталі для бетону, Hoffmann Group (виробник інструментів) та Tesa (виробник клейких матеріалів) продовжують роботу в рф і спонсорування військової агресії проти України.
Металопластикові вікна
Veka
З офіційної заяви на глобальному сайті випливає, що компанія намагається всидіти на двох стільцях:
А ось російський підрозділ вже зухвало декларує, що вони тут назавжди:
Veka Rus регулярно оновлює сайт компанії. У Facebook російське представництво до березня 2022 року провадило кволі комунікації. Натомість компанія не ховаючись, веде зараз активну комунікацію в VK, у посиланнях сторінки численних дилерів, що продають її продукцію. Заводи працюють, потужності не знижуються, партнери продовжують торгувати вікнами Veka в рф.
Все це зводять нанівець всі потуги українського офісу Veka якось зберегти обличчя. Вперше від початку війни вони наважилися оголосити на Facebook про свою позицію лише 10 березня. Компанія заявила, що жодне віконце не буде відвантажене з українського заводу на територію рф, як це було раніше. Українська дочка публікує пости про волонтерську діяльність. Хизується тим, що партнери власним коштом відновили скління в одній військовій частині. Та не забуває підписувати гуманітарні вантажі. Але відповісти хоча б на один обурений коментар стосовно продовження діяльності компанії Veka у країні-терористі так ніхто і не спромігся.
Siegenia
Ця компанія виробляє фурнітуру та компоненти для вікон (а також дверей, ще вентилятори та системи «розумний дім»). Від самого виробника — жодних офіційних заяв та згадок про вторгнення, а корпоративний сайт, доречи — немає української версії, натомість — має російську, як i новини цією мовою.
Російські сторінки активно просувають продукцію на ринку в фейсбуці, інстраграм, каналі телеграм та блозі. Та особливо жвавий — заборонений в Україні VK, де пости оновлюються декілька разів на день.
Якщо офіційної заяви головного офісу нема, то голова російського представництва прямо декларує наміри компанії Siegenia продовжувати бізнес на росії.
Зважаючи на відсутність української версій сайту можна зробити висновок що компанія просто пішла з Україні. Але — ні, українське представництво продовжує працювати, ось сторінки в фейсбуці та інстаграмі. Цікаво, як почуваються його співробітники, знаючи про продовження активної праці на росії?
Нажаль, зазначені бренді не є винятком, а відображають позицію багатьох компаній з навколобудівельної галузі — відмовчуватися і продовжувати свій бізнес на крові українців. Рф витрачає на армію близько 15% держбюджету і ще більше — на підтримку диктаторського режиму. Отже, сплата податків в російський бюджет — це фінансування російських збройних сил та обстріли українських міст.
Ще залишаються німецькі бренди, які прийняли рішення залишити ринок рф і дотримались його. Для деяких бізнесів це було блискавично. Із навколобудівельної галузі такими прикладами можуть стати Henkel з маркою Ceresit. Також у «білому переліку» Lindab, бренд вентиляційних систем, який позбувся активів у рф. Виробники будматеріалів Kingspan Group plc вчинили так само. Вийшли з ринку рф німецькі супермаркети товарів для ремонту OBI.
Також варто сказати про німецькі компанії інших галузей зі світовим ім'ям, які ухвалили однозначне рішення вийти з росії та зробили це: MAN, Siemens, Hansgrohe, Wella, Schmitz Cargobull, Tchibo, Dr. Oetker, VTG, Messe, Elster, Traton, Deugro та ряд інших.
Погодьтеся, сьогодні варто задуматися, яку позицію щодо російської агресії має виробник, перш ніж купувати його товар. А ще краще звернути увагу на продукти українських компаній, які на 100% виробляються в Україні.
Щоб стимулювати компанії покинути російський ринок, уряди можуть запроваджувати додаткові обмеження на торгівлю з рф. На сайті президента України 29 грудня з’явилася петиція з вимогою обов’язкового маркування товарів від брендів-спонсорів російського тероризму, щоб споживачі одразу бачили, чию продукцію вони купують. На яку вже є відповідь президента — про результати проведеної роботи проінформує Кабінет Міністрів України.
Долучитися мають усі громадяни, бойкотуючи тих, хто не хоче зупиняти кривавий бізнес у росії. Заходьте на офіційні сторінки таких компаній і пишіть у коментарях до їхніх постів, що вони фінансують війну — закликайте не працювати в росії. І, звісно, можна просто не купувати такої продукції.
Корисні посилання, де можна знайти статус компанії:
Автор: Ярослав Коломієць