Монетизація пільг та субсидій — за чи проти?
Раніше Domik.ua писав про те, скільки доведеться платити за тепло, воду, світло та газ при отриманні субсидії .
Нарешті уряд зрозумів, що проблема існує й над нею треба працювати. Але монетизації пільг є замало, й всі дотації, які виділяються в вигляді пільг та субсидій з державного бюджету та бюджетів інших рівнів мають бути монетизовані й виділятися виключно в грошовій формі. Особливо це стосується пільг на проїзд.
Недолуга корумпована система
Існуюча в державі система відшкодування пільг та субсидій є корупційною, адже вона не спонукає людей заощаджувати. Вони розуміють, що хтось за них десь щось комусь перерахував. Кошти в руки українці не отримують, та самі не вирішують за себе, де й на чому зекономити. Скажу як фінансист: безготівкові схеми, схеми, за якими не стоять реальні гроші (трансферти) породжують корупцію.
Перевізники залежні від розподільників коштів, утримувачі відшкодування вартості пільг та субсидій – підприємства, які мають на це право, також залежні від своєчасності надходження цих коштів. Ті ж пенсіонери не впливають на свою пенсію, її встановлює держава. Бюджетники – ті також не впливають на зростання своєї заробітної плати. Величезна кількість людей, які залежні від держави в частині того, наскільки швидко держава відшкодує їм гарантовану вартість їхніх соціальних стандартів.
Влада не довіряє людям та остерігається надавати гроші. Зручніше перераховувати гроші за перевіреними десятиріччями схемами підприємствам, які здебільшого володіють олігархічні клани. Підвищувати владі стандарти життя для українців, здається, невигідно, адже люди почнуть цікавитися, чому нормативи вживання на теж опалення чи воду завищені – куди йде сплата за невикористане, проте оплачене с держбюджету?
Не треба боятися того, що люди не будуть сплачувати за поточними рахунками.
Що конкретно можна зробити
Аналізуючи обсяг оплати послуг ЖКП по різних містах, можна побачити, що стан дебіторської заборгованості (сплачені рахунки) складає близько 95%. Це свідчення того, що наші люди добросовісно відносяться до зобов’язань й, не зважаючи на зростання тарифів, платять за спожиті послуги. Ті ж люди, які отримали право на субсидії, сплачують послуги субсидіями, але пора ці трансферти прикривати й починати діяти наступним чином:
Потрібно прийняти відповідні зміни до Законодавства – до держбюджету України, Бюджетного кодексу, також мають прийнятися відповідні постанови Кабінету Міністрів, які врегулюють виділення субсидій відшкодування вартості пільг шляхом виділення прямих коштів людям, які потребують дотацій. Як варіант: запровадити механізм соціальних карток, на які будуть заходити живі гроші й люди вестимуть розрахунки за допомогою цих карток. Наступне має відбутись за наступною схемою:
Людина декларує державі, що вона неспроможна сплатити ти чи інші послуги. Держава визнає, що дана людина дійсно потребує допомоги, визначає розмір дотації субсидії на соціальні потреби, й перераховує живі гроші людині на картку. Людина самостійно визначає, на що вона їх витрачатиме: чи вона в пріоритет поставить собі проїзд, чи споживання гарячої води, чи в пріоритеті буде цього місяця квартплата. Але людина це повинна визначати сама. Допоки цей механізм не буде діяти, говорити про економію коштів неможливо. А так людина своєчасно, з надходженням тих чи інших рахунків, зі своєї соц.картки зможе здійснювати перерахунки та прийматиме рішення - або вона має заборгованість с тих чи інших виплат, або не має.
Читайте також: Чи може іноземець оформити субсидію в Україні
Надавачам послуг комерційна система також вигідна
Дана система нарешті зможе встановити механізм комерційних відносин. Ті ж перевізники на сьогодні не розуміють, що вони особисто мають бути зацікавлені в становленні електронних квитків й терміналів адже, коли вони зможуть обліковувати за їх допомогою реальну кількість людей, які скористувалися правом на пільговий проїзд, їм через електронну систему будуть відшкодовуватися ці кошти в режимі реального часу. Сьогодні перевізники отримують їх зазвичай з затримкою 6-9 міс. в незрозумілих обсягах та за непрозорого розподілу.
Дана система є вигідна для всіх, й для покупців послуги, й для продавців. Єдине, що впровадження принципово нового, можливо, в перший час призведе до деякого розбалансування держбюджету. Діюча система бюджетних трансфертів як є - це механізм можливості ручного впливу на залишки бюджетних коштів бюджетів всіх рівнів. Ми не можемо зараз сказати, що відшкодування трансфертів відбувається своєчасно. Але, якщо нова система почне працювати, вона врегулює, з однієї сторони своєчасність бюджетних процесів, й покаже реальний стан спроможності бюджетів різних рівнів відшкодовувати певні соціальні стандарти населенню, а людям покаже, що держава дійсно піклується за кожну людину й кожному, кому це необхідно, відшкодовує вартість соціального прожиткового мінімуму, яку не може забезпечити собі людина.
Це поверне людей в реальний час, а галузи, які працюють на регульованих тарифах – це послуги ЖКГ, перевезення тощо – також зможуть регулювати свою діяльність вчасно. Тобто, ми перейдемо до реальних ринкових відносин багатьох галузей. А далі за результатами річної чи піврічної роботи можна буде чітко говорити, яка ситуація відбувається зі станом розрахунків. І це буде реальний стан справ в галузі, який зможе реально показати ефективність зусиль в вирішені проблем системі пільг та субсидій в Україні.
А втор: Ольга Бабій, депутат Київської обласної ради, голова постійної комісії з питань бюджету та фінансів КОР
Комментарии посетителей