Як обрати сімейного лікаря: покрокова інструкція від МОЗУ
Головна ідея реформи — переведення фінансування медичних закладів на договірну основу. Лікарні та клініки отримуватимуть гроші виключно за чітко окреслені послуги, надані конкретним пацієнтам. Це нова сторінка в українській медицині, а вдала чи ні — покаже час. Проте зараз українці намагаються збагнути, що і коли зміниться особисто для кожного з прийняттям медичної реформи.
У зв'язку з прийняттям медичної реформи Міністерство охорони здоров'я України (МОЗУ) оприлюднило поради, які мають допомогти українцям у виборі сімейного лікаря.
Domik.ua публікує список порад, складених спеціалістами МОЗУ щодо послідовності у виборі сімейного лікаря.
«Кожен українець може обрати терапевта, педіатра, або сімейного лікаря у будь-якому медичному закладі, а гроші за медичне обслуговування виплачуватиме держава.
Поки приписна кампанія (процес вибору лікаря і укладення договорів) триває у пілотному режимі. А дата початку всеукраїнської кампанії буде визначена після того, як закон №6327 підпише Президент», - йдеться на офіційному сайті Міністерства охорони здоров'я України.
Крок перший – визначитися з лікарем
Найпростіший варіант – ви особисто знаєте професійного лікаря, обслуговувались у нього і залишились задоволені результатами. Якщо ж такого лікаря ви поки не знайшли, поцікавтесь у родичів, сусідів, друзів, колег та знайомих – можливо, у них був позитивний досвід у амбулаторії сімейної медицини або поліклініці, яка підходить вам географічно.
Ви також можете звернутись у місцевий відділ охорони здоров’я. Там вам нададуть інформацію, які лікарі працюють у вашому населеному пункті чи районі. Інший варіант – зверніться у будь-який медичний заклад і познайомтеся з лікарями. Інформацію про них можна отримати у місцевому відділі охорони здоров’я або безпосередньо в реєстратурі. Деякі медичні заклади вже мають свої власні сайти з такою інформацією.
Пам’ятайте, що зараз ви не мусите звертатись до лікаря «лише за пропискою» - можете обрати лікаря, який працює біля вашого будинку, роботи тощо.
Читайте також: Депутати проголосували за медреформу: що чекає на лікарів і пацієнтів
Крок другий – підписати декларацію
Заклади первинної медичної допомоги, в яких працюють сімейні лікарі, підписують контракт із Національною службою здоров’я, а пацієнти – декларацію з тими лікарями, яких самі собі обрали.
Декларація підписується безстроково, тобто вам не потрібно буде підписувати її щороку. З іншого боку, якщо ви вирішите підписати угоду з іншим лікарем, ви зможете зробити це у будь-який час.
Документи, які знадобляться для підписання угоди з лікарем, – ваш паспорт та ідентифікаційний номер. Якщо ж ви підписуєте декларацію з педіатром (чи сімейним лікарем, який буде обслуговувати вашу дитину), то також знадобиться свідоцтво про народження дитини та документи (паспорт і код) обох його батьків або опікунів.
Основний спосіб заповнення декларації — електронний: лікар внесе ваші дані в систему. Важливо, що декларація з’явиться в системі після подвійної авторизації: лікар попросить назвати код, який надійде вам СМС-повідомленням. Якщо ж у вас немає мобільного телефону, лікар сфотографує чи відсканує ваші документи, щоб долучити їх до декларації.
Потім лікар роздрукує декларацію, яку ви підпишете у двох примірниках (один із них залишається у вас), – і з цього моменту ви можете звертатись до лікаря у будь-який час.
На випадок відпустки або хвороби у вашого лікаря має бути заміна — інший лікар первинної ланки або черговий заклад первинної медичної допомоги. Якщо вам знадобиться допомога, а ви знаходитесь в іншому місті, звертайтесь до найближчого закладу первинної медичної допомоги.
Один лікар може обслуговувати максимум 2 тисячі осіб. Таку кількість пацієнтів рекомендує МОЗУ. Можуть бути і виняткові ситуації, наприклад, коли лікар працює в селі, де проживає більше 2-х тисяч людей. Тож якщо ви впевнені, що знайшли хорошого лікаря, не гайте часу, адже у нього може просто не залишитись місця для нових пацієнтів.
Крок третій – звертатися за першої необхідності
Ви зможете звертатись до вашого лікаря з будь-якими питаннями, пов’язаними зі здоров’ям. Як показує світовий досвід більшість проблем зі здоров’ям можуть бути вирішені на рівні первинної ланки, особливо у разі вчасного звернення. Крім безпосереднього обстеження та лікування, лікарі первинної ланки в разі необхідності будуть також направляти до вузькопрофільних спеціалістів, виписувати рецепти на ліки, у тому числі ті, які підпадають під програму “Доступні ліки” (безкоштовні ліки в аптеці, за які платить держава), та будь-які медичні довідки, наприклад, до басейну тощо.
Тож із цих міркувань краще обирати лікаря, який практикує поруч з вами – це скоротить витрати часу на дорогу.
Читайте також: Чим МОЗУ рекомендує годувати школярів
Крок четвертий – не давати хабарів
У 2018 році заклад, в якому працює сімейний лікар, почне отримувати пряму річну платню за обслуговування кожного пацієнта, який уклав із ним договір. Планується, що у 2018 році середня виплата на первинній ланці складе близько 370 грн на одного пацієнта, у 2019 — 450 грн. Практика у 2000 пацієнтів може мати річний дохід від 740 000 до 1 000 000 грн у 2018, та від 900 000 до 1 200 000 грн у 2019. У цей бюджет входять оренда кабінету, оплата роботи лікаря, медсестри (фельдшера), прості витратні матеріали та часткове покриття аналізів. Близько половини цих коштів — видатки практики, все інше — зарплатня працівників (лікаря, медсестер, фельдшерів).
За цими тарифами закладам первинної медичної допомоги буде платити ДЕРЖАВА — саме для того, щоб у медичних працівників була гідна зарплатня і щоб ці гроші НЕ платили пацієнти, як це відбувається нині. Тож йдучи до лікаря, пам’ятайте, що це не безкоштовна послуга і за неї ви не повинні класти «подяку» в кишеню лікарю. Це медична послуга, за яку заплачено з ваших податків.