Народжений продавати: що таке стріт-ритейл та чому він потрібен великим містам
Зміст
Журналісти порталу Domik.ua з’ясували, що таке стріт-ритейл, куди він мігрує з центральних вулиць мегаполісів та чи здатна електронна комерція повністю обнулити вуличну торгівлю у 2021 році. Стаття написана за підтримки житлового комплексу Сreator City, що планує розвивати стріт-ритейл на власній території по мірі завершення будівництва.
Що таке стріт-ритейл
Під терміном стріт-ритейл, який у буквальному перекладі означає «вуличні продажі», мають на увазі комерційні приміщення на перших поверхах житлових будинків. Цей формат є настільки невід'ємною частиною життя міста, що буде існувати завжди, вважають експерти. За даними міжнародної платформи бізнес-даних Statista, на стріт-ритейл припадає близько 68% світової торгівлі.
Багато магазинів обирають для розміщення саме стріт-ритейл, тому що це статусно. Приклад подібної стратегічної політики — вихід на український ринок міжнародного оператора Inditex Group. Він стартував у 2008 році з відкриття свого першого магазину Zara на Хрещатику. В нинішньому році в Україні налічується вже 65 магазинів іспанського ритейлера.
Стріт-ритейл не просто допомагає бізнесу продавати, а й формує впізнаваний образ мегаполіса. На даний час складно уявити собі центральну вулицю будь-якого великого міста без численних магазинів, ресторанів і салонів.
Торговельні вулиці світових столиць
Власне, стріт-ритейл й народився тут, на центральних вулицях великих міст — Лондона, Нью-Йорка, Токіо, Мілана. Статус лідера світового стріт-ритейлу багато років зберігає П'ята авеню в Нью-Йорку. Тут знаходяться такі міжнародні бренди, як Tiffany & Co, Rolex, Gucci, Louis Vuitton тощо. У нинішньому році, дотепер відчуваючи на собі наслідки локдауна, багато власників знизили вартість оренди. Але в 2017 році, на піку вартості, тут була зафіксована найвища орендна ставка в світі — $3000 за квадратний фут, тобто понад $32 тис. за квадратний метр. Друге місце займає гонконгський район Козуей Бей, а третє поділяють міланська Віа Монтенаполеоне та Єлисейські поля в Парижі.
У Києві головним торговельним коридором є вулиця Хрещатик. Загальна площа комерційних приміщень головної вулиці країни становить 119 тис. кв. м. Прохідність Хрещатика в кілька разів перевищує показники в будь-якому столичному торговельному центрі. Тут знаходяться магазини різних цінових сегментів — від демократичних марок до преміальних брендів. Це, за словами експертів, вносить певний хаос в структуру торговельної пропозиції, тому що оточення важливе для бренду. Якщо поруч знаходяться люксовий бутик і магазин молодіжного одягу, то імідж першого постраждає, оскільки буде асоціюватися з товарами низького цінового сегмента.
Стріт-ритейл vs. онлайн-продажі
З появою електронної комерції продажі у фізичних магазинах почали падати, і цей процес продовжується. Тенденція спостерігається в усьому світі, й Україна не стала винятком. За оцінками групи компаній EVO, в 2020 році українці придбали через інтернет товарів і послуг на суму 107 млрд грн. Це на 41% більше, ніж в 2019-му. Серед інших причин, такому різкому зростанню сприяв локдаун: пандемія штовхнула вперед традиційно офлайнові сегменти, такі як продукти харчування та ліки. Експерти вважають, що COVID-19 здатний обнулити торгові вулиці міст, і очікують, що в 2021 році електронна комерція в Україні зросте ще на третину.
Однак закордонні економісти не поспішають робити подібні висновки. Вони прогнозують, що бізнес адаптується, і стріт-ритейл залишиться на вулицях мегаполісів — просто в іншому форматі. Люди, як і раніше, потребують емоційного задоволення від покупок. Традиційні магазини будуть перетворюватися в центри обслуговування, місця для спілкування, громадські простори.
На початку нульових, з ростом кількості онлайн-продажів, з'явилося поняття омніканального споживача. Він вибирає товари онлайн, замовляє їх по телефону та приходить у магазин для ремонту або іншого сервісу. Тому магазини на міських вулицях не зникнуть, лише припинять бути виключно торговельними точками, натомість стануть своєрідним посольством бренду, містком між ним та споживачем.
Стріт-ритейл vs. торговельний центр
Але головний конкурент стріт-ритейлу — не електронна комерція, а торговельні центри. Вони мають певні переваги: наявність парковки, супутні розваги, незалежність від погодних умов. Люди приходять у торговельний центр із метою що-небудь купити, тому у продавця більше шансів отримати спонтанний попит. Крім того, ритейлерам не потрібно шукати сервіси з охорони, прибирання тощо — всі ці послуги найчастіше надає той, хто здає нерухомість в оренду.
Але якби все було так ідеально, то стріт-ритейл давно б зник. Головні мінуси торговельного центру — висока орендна платня та гостра конкуренція. Будь-який шопінг-мол є обмеженим простором, і поруч найчастіше знаходяться заклади, які продають аналогічні товари або надають ідентичні послуги. Також оренда приміщення в торговельному центрі знижує здатність виділятися: будь-яка вивіска втрачається на тлі подібних, а оформлення вітрини потрібно узгоджувати з керівництвом центру.
Тому стріт-ритейл завжди буде популярним. Особливо для великих брендів, для яких важливі якірні магазини та заклади з окремою вивіскою та входом. Покупець може не знати, чи є, наприклад, магазин Apple в торговельному центрі через дорогу. Але він точно знатиме, якщо такий магазин відкриється в сусідньому будинку, оскільки кожен день буде проходити повз.
Стріт-ритейл в новобудовах Києва
З центральних вулиць з їхньою захмарною орендою великі та малі бренди поступово переходять у спальні райони, а саме в сучасні багатофункціональні житлові комплекси. Років п'ять тому на перших поверхах новобудов ще можна було знайти квартири, але зараз це рідкість. За даними пошуковика надійної нерухомості Bild.ua, в 93% житлових комплексів столиці перші, цокольні поверхи, а також стилобати й окремі будівлі заплановані під стріт-ритейл.
Експерти стверджують: кілька років тому до 10% загальної площі в нових ЖК забудовники відводили під інфраструктуру, але з кожним роком цей показник зростає. Торговельна нерухомість займає все більше місця в новобудовах і стає все більш різноманітною. Ще на етапі проєктування девелопери вивчають існуючу інфраструктуру, проводять аналіз локації, прогнозують потреби майбутніх мешканців комплексу й таким чином формують максимально затребуваний стріт-ритейл.
Останнім часом епідемія коронавірусу внесла певні корективи в структуру пропозиції та попиту. До першого локдауна спостерігалась зацікавленість інвесторів великими площами близько 100 кв. м. У нинішньому ж році збільшився запит на мікроформати 10-20 кв. м. Крім того, збільшилася частка тих, хто купує комерційні приміщення в новобудовах під оренду. Фахівці пов'язують це з тим, що відбулася переорієнтація інвесторів з житла на комерційну нерухомість. Багато хто усвідомив, що вкладання коштів у торговельні приміщення має кращу окупність. Але тут важливо розуміти: майже 70% успіху — це правильно вибрана під інвестицію новобудова.
Житловий комплекс Creator City: Мекка стріт-ритейлу
Три кити, на яких ґрунтується успіх будь-якого комерційного об'єкта — це формат, концепція та місце розташування. Останній фактор, мабуть, найважливіший, тому що жодна крута ідея не врятує, наприклад, ресторан від збитків, якщо він буде відкритий у поганій локації. Тому бізнесмени все частіше вибирають житлові комплекси, розташовані в прицентральних районах, поряд із станціями метро та офісними центрами.
Житловий комплекс Creator City будується на столичній Лук'янівці, на вул. Дегтярівська, 17-19. Звідси до станції метро «Лук'янівська» — 15 хвилин пішки, а до центру міста — 10 хвилин на автомобілі. Тут великий потік людей, оскільки на вулиці розташовані офіс великої IT-компанії Ubisoft Ukraine, Шевченківський районний суд, податкова служба, дитячий медичний комплекс, Лук'янівський ринок тощо. Крім того, в радіусі 2,5 км від місця зведення комплексу знаходяться корпуси найбільших столичних вишів — Інституту журналістики та міжнародних відносин, Національного медичного університету, Київського політехнічного інституту тощо.
Не скористатися такою локацією — злочин, і тому девелопер «Креатор-Буд» запланував на території новобудови повноцінну торговельно-розважальну та ділову зони в форматі mixed-use. Комерційні приміщення розмістяться на перших поверхах комплексу і в його стилобатній частині. Уже відомо, що тут відкриються великий мережевий супермаркет, приватний дитячий садок, спортивний клуб із басейном, а також медичний центр.
На перших поверхах можна придбати нежитлові приміщення площею від 11,48 до 278,04 кв. м. Вартість квадратного метра стартує від 67 000 грн. Менеджери відділу продажу консультують покупців і допомагають підібрати приміщення в залежності від запиту. Наприклад, майданчики з вітринним заскленням і окремим входом підійдуть для шоу-румів, невеликі приміщення — для кав'ярень, салонів і магазинів формату «біля дому». Просторі площі з кількома окремими кімнатами, санвузлами й запасним виходом підійдуть для центрів дитячого розвитку, автошкіл, курсів іноземної мови, хореографічних студій тощо.
Розташування та різноманітність площ — не єдине, що можуть запропонувати в Creator City. У житловому комплексі буде використана VRF-система кондиціювання повітря від корейської компанії LG Electronics. Монтаж такої системи обходиться недешево забудовнику, але її наявність полегшує життя власника нерухомості, бо дозволяє зекономити на энергоресурсах та обслуговуванні. По-друге, у всіх комерційних приміщеннях буде встановлено потужну систему припливно-витяжної вентиляції. Це особливо оцінять підприємці, які планують відкрити в новобудові ресторан, пекарню або кальянну. І по-третє, всі нежитлові приміщення перших поверхів будуть обладнані додатковою шумоізоляцією.
Відмінне місце розташування, технологічні фішки, понад 5000 резидентів самого житлового комплексу сприятимуть розвитку стріт-ритейлу на території Creator City і забезпечать бізнесу швидку окупність.
Висновки
Стріт-ритейл став настільки органічним елементом міського середовища, що ні онлайн-комерція, ні пандемія не здатні завдати йому шкоди. Незважаючи на те, що торгівля в 2021 році переживає не найкращі часи, стріт-ритейл не зникає, а лише змінює формат, мігруючи з центральних вулиць в новобудови. Цокольні та перші поверхи сучасних будинків стають головним плацдармом для битви концепцій, яка розгорнулася на ринку житлової нерухомості. Однак перш ніж купувати комерційне приміщення в новобудові, слід врахувати такі характеристики житлового комплексу, як локація, клас, кількість майбутніх мешканців, перспективи розвитку району тощо. Все це позначиться на рівні прибутковості бізнесу, а отже і на його рентабельності.
Дізнатися більше про житловий комплекс та подивитися фото з будмайданчика можна на форумі ЖК «Креатор Сіті».
Інформаційно-аналітичний відділ Domik.ua
© domik.ua, 2021